Ses Temelli Cümle Yöntemi
Ses Temelli Cümle
Yöntemi’nde, ilk okuma-yazma öğretimine seslerle başlanmaktadır. Anlamlı
bütün oluşturacak birkaç ses verildikten sonra seslerden, hecelere,
kelimelere ve cümlelere ulaşılmaktadır. İlk okuma-yazma öğretimi,
cümlelere kısa sürede ulaşılacak şekilde düzenlenmektedir.
Okuma ve yazma, ilk
okuma-yazma öğretimi boyunca birlikte sürdürülmektedir. Okunan her öge
yazılmakta; yazılanlar da okunmaktadır. Yazı öğretiminde, öğrencilerin
gelişimine uygun olan bitişik eğik yazı harfleri kullanılmaktadır.
Ses Temelli Cümle Yönteminin Özellikleri
Ses Temelli Cümle Yöntemi’nin özellikleri şöyle sıralanabilir:
-
Ses Temelli Cümle Yöntemi’nde ilk okuma-yazma öğretimi, dinleme, konuşma becerilerinden kopuk, sadece okuma-yazma becerilerini geliştirme olarak değil; Türkçe öğretiminin beş öğrenme alanı ile birlikte yürütülmektedir.
-
İlk okuma-yazma öğretimine seslerle başlanması, seslerin birleştirilmesi ile anlamlı heceler, kelimeler oluşturulması ve cümlelere ulaşılması öğrencinin, bilgileri yapılandırmasını kolaylaştırmaktadır. Ses Temelli Cümle Yöntemi, bu yönüyle yapılandırıcı öğrenme yaklaşımına uygundur.
· Bu
yöntem; tek tip, belirli kalıplara sıkıştırılmış ve belirli sayıdaki
cümlelerle ilk okuma-yazma öğretimi yerine; çokluluğa ve çeşitliliğe
ağırlık vermektedir. Bu nedenle ilk okuma-yazma, öğretim sürecinde
öğrencilerin çok sayıda ve çeşitli hece, kelime, cümlelerle, okuma-yazma
öğrenmelerini gerekli kılmaktadır.
· Öğrencilere
sunulan zengin içerik, onların temel düşünme becerilerini,
yaratıcılıklarını ve zekâ alanlarının gelişimine katkı sağlamaktadır.
· Okuma-yazma öğretiminde ilerleme, kolaydan zora doğru belirli bir sıra içinde yürütülmektedir.
· İlk
okuma-yazma öğrenmeye yeni başlayan öğrencinin dikkat düzeyine uygun
bir yöntemdir. Ses Temelli Cümle Yöntemi öğrenme-öğretme sürecinde
öğrencinin dikkat düzeyinin gelişimine katkıda bulunmaktadır.
· Yöntemin
bir gereği olarak ilk okuma-yazma öğretiminde ses, harf, hece, kelime,
cümle ve metin oluşturma sırası izlenmektedir. Bu süreç, öğrencinin
cümle kurma ve metin oluşturma becerilerinin gelişimine katkı
sağlamaktadır.
· Öğrenciler
hece, kelime, cümle ve metin oluşturma sürecine bizzat katıldıklarından
bu yöntem öğrencilerin yaratıcılığını geliştirici olmaktadır.
· Bu
yöntemle ilk okuma-yazma öğretiminde, çok sayıda hece, kelime, cümle ve
metinlerle çalışılmaktadır. Bu durum öğrencilerin cümleleri
ezberlemesini engellemekte; tam tersine, cümleyi anlayarak öğrenmesini
gerektirmektedir. Böylece öğrencilerin anlama düzeyleri gelişmektedir.
-
Türkçede her harf bir sesi karşıladığından bu yöntem Türkçenin ses yapısına uygundur.
-
Öğrencilerin duyduğu ve çıkardığı seslerin bilincine varması sağlanmakta; öğrencilerin dil gelişimine (doğru telâffuz, akıcılık, sesleri ayırt etme vb.) katkıda bulunulmaktadır.
-
Öğrencilerin bütün sesleri öğrenmesi, yazma sürecinde kelimeleri doğru yazmalarını kolaylaştırmaktadır.
-
Öğrenciler yazı ile konuşma arasındaki benzerlikleri görmekte, yazının harflerin birleştirilmesiyle konuşmanın ise seslerin birleştirilmesiyle yapıldığını anlamaktadır.
-
Öğrencilerin sözlü dilden yazılı dile geçmesini kolaylaştırmaktadır.
-
Öğrencilerin ilk okuma-yazmayı öğrenme sürecinde bireysel, zihinsel ve sosyal gelişimlerine katkı sağlamaktır.
Ses Temelli Cümle Yönteminin İlkeleri
İlk okuma-yazma öğretim sürecinde dikkat edilecek ilkeler şunlardır:
1. Öğrencinin ön bilgilerinden hareket edilmelidir.
2. Ağırlıklı olarak sentez yöntemi kullanılmalıdır.
3. Özellikle ve öncelikli olarak anlamlı heceler elde edilmelidir.
4. Aşağıdaki ölçütlerle oluşturulacak hecelerin:
· Kolay okunması.
· Dil de kullanım sıklığına sahip olması.
· Anlamının açık ve somut olması.
· Anlamı görselleştirilebilir olması (canlandırılabilir, resmedilebilir vb.).
· İşlek hece yapısına sahip olmasına dikkat edilmelidir.
5. Kısa sürede cümlelere ulaşılmalıdır.
6. İmkânlar ölçüsünde görsellere başvurulmalıdır.
7. Somut ögelerden yararlanmaya ağırlık verilmelidir.
8. Hece tablosu hiçbir şekilde kullanılmamalıdır.
9. Öğrenilenlerin kalıcılığı sağlanmalıdır. Bu amaçla aşağıdaki etkinlikler kullanılabilir:
· Yeni öğrenilenleri önceki öğrenilenlerle ilişkilendirme.
· Öğrenci defterlerine yazma.
· Okunan ve yazılanları sergileme.
· Çalışma kitaplarında yer alan etkinlikleri yapma.
Ses Temelli Cümle Yöntemi’nin Aşamaları
Ses Temelli Cümle Yöntemi’negöreilk okuma-yazma öğretimi aşağıdaki aşamalar izlenerek gerçekleştirilir:
1. İlk okuma-yazmaya hazırlık
2. İlk okuma-yazmaya başlama ve ilerleme
· Sesi hissetme ve tanıma
· Sesi okuma ve yazma
· Sesten, heceler, hecelerden kelimeler, kelimelerden cümleler oluşturma
· Metin oluşturma
3. Okuryazarlığa ulaşma
4. İlk
okuma-yazma çalışmalarında dinleme, konuşma, okuma, yazma, görsel okuma
ve görsel sunu birlikte ele alınmalıdır. Bütün çalışmalar, Türkçe
Öğretim Programı’nın 1. sınıf düzeyindeki kazanımların
gerçekleştirilmesine yönelik düzenlenmelidir.
ç. Bitişik Eğik Yazı
İlk okuma-yazma
öğretimine bitişik eğik yazı ile başlanacak ve bütün yazılar bitişik
yazı ile yazılacaktır. Bitişik eğik yazı kullanımına ilişkin açıklamalar
aşağıda verilmektedir:
İlk
okuma-yazma öğrenmeye başlayan öğrencilerin, kalemi ellerine ilk
aldıklarında eğik ve dairesel çizgiler çizdikleri gözlenmektedir. Bu
durum öğrencilerin bitişik eğik yazıya geçişini kolaylaştırmaktadır.
Öğrenciler anatomik yapıları gereği kalemi eğik olarak tutmaktadırlar.
Bitişik eğik yazının akıcı ve kesintisiz olması, soldan sağa doğru yazı yönünü desteklemektedir.
Bitişik eğik yazı, geri dönüşlere izin vermemektedir. Bu durum yazının akıcı ve doğru yönde gelişimini sağlamaktadır.
Bitişik
eğik yazı, harflerin doğru yazımını desteklediğinde harflerin yazılış
yönlerinin karıştırılması sorununun ortaya çıkmasını önlemektedir.
Bitişik
eğik yazıdaki süreklilik, düşüncedeki süreklilik ile örtüşmekte ve
birbirini desteklemektedir. Böylece yazıda kazanılan bu akıcılık okuma
becerisine de yansımaktadır.
Dik
temel harflerin ardından bitişik eğik yazı harfleri ile yazmaya
başlayan öğrenciler bitişik eğik yazıya geçişte güçlük çekmektedirler.
Bu nedenle ilk okuma-yazma öğretimine bitişik eğik yazı ile
başlanmalıdır.
Yapılan
araştırmalar, öğrencilerin bitişik eğik yazı harflerini yazmada bir
problemle karşılaşmadıklarını ve bu yazı türünden zevk aldıklarını
göstermektedir.
Bitişik
eğik yazının estetik görünümü, öğrencilerin estetik bir bakış açısı
geliştirmelerine yardımcı olduğundan, onların sanatsal gelişimlerine
katkıda bulunmaktadır. Bitişik eğik yazı öğretimi ile resim ve müzik
derslerinin öğretimleri arasında ilişki bulunmaktadır.
Bitişik
eğik yazı alışkanlığı, öğrencilerin diğer yazı karakterleriyle yazılmış
metinleri okumalarında problem çıkarmamaktadır. Öğrencilerin, değişik
stillerde yazılmış harfleri tanımakta ve okumakta güçlük çekmediklerini
deneysel çalışmalarla ispatlanmıştır.
Bitişik
eğik yazı, sentez yöntemine uygun olduğundan Ses Temelli Cümle Yöntemi
ile ilk okuma-yazma öğrenme sürecini kolaylaştırmaktadır.
İlk Okuma-Yazmaya Hazırlık
İlk okuma-yazmaya
hazırlık aşamasında; genel hazırlık, okumaya hazırlık ve yazmaya
hazırlık olmak üzere üç tür çalışma yapılmalıdır. Bunlar:
a. Genel Hazırlık
Öğrencilere,
sınıf ortamına, arkadaşlarına ve öğretmenlerine alışmaları için okulun
ilk gününden itibaren rahat iletişim kurabilecekleri bir ortam
sunulmalıdır. Bunun için oyunlar, dramalar, şarkılar, bilmeceler birer
araç olarak kullanılarak öğrencilerin, ilk okuma-yazma çalışmalarına
yönelik olumlu tutum geliştirmeleri sağlanabilir.
Ayrıca öğrenciler
çeşitli yönleriyle (görme, işitme, geçirdiği hastalıklar, aile ve sosyal
durumu vb.) tanınmaya çalışılmalı, sınıf ortamının düzenlenmesinde ve
ilk okuma-yazma öğretiminde bunlar dikkate alınmalıdır. Çocukların
gelişimi düzenli aralıklarla kontrol edilmeli; aileler, yapılması
gerekenler hakkında bilgilendirilmeli, onların desteği alınmalı.
b. Okumaya Hazırlık
Okumaya hazırlık
aşamasında; oturma, kitabı tutma ve açma, görsel okuma ve okumaya
özendirme etkinlikleri önerilmiştir. Bu etkinlikler aşağıda
açıklanmaktadır. Bu aşamada, öğrencinin durumuna göre daha farklı
etkinlikler de yapılabilir.
1. Oturma: İlk
okuma-yazma çalışmalarında düşünce akışını artıran, anlamayı ve
çalışmaları kolaylaştıran oturma şekline dikkat edilmelidir.
Öğrencilerin sırada yanlış oturmalarına ve eğilerek çalışmalarına izin
verilmemelidir.
2. Kitabı tutma ve açma:
Göz ile kitap arasındaki en uygun uzaklığa dikkat ederek öğrencilere
kitabı nasıl tutmaları ve sayfaları nasıl açmaları gerektiği
gösterilmelidir.
3. Görsel okuma:
Okuma çalışmalarından önce öğrencilerin görselleri tanıma, anlama,
yorumlama ve anlatma becerileri geliştirilmelidir. Bu amaçla şu
çalışmalar yapılabilir:
· Gördüğü bir resmi tanıma, diğerlerinden ayırt etme,
· Görsellerde gördüğü ayrıntıları anlatma,
· Söylenen kelimenin görsel karşılığını bulma,
· Söylenen cümleye uygun resimleri bulma,
· Sorulan bir soruyu görsellerden yararlanarak cevaplama,
· Görsellerden yararlanarak hikâye oluşturma,
· Görsellerden yararlanarak oluşturulan bir hikâyedeki kahraman, olay, yer, zaman hakkında konuşma.
4. Okumaya özendirme: Öğretmen, örnek okuma yaparak öğrencileri okumaya özendirmelidir. Bu amaçla şu çalışmalar yapılabilir:
· Hikâye, masal, fıkra, şiir, şarkı, tekerleme vb. okuma.
· Resimli hikâyeleri okuyormuş gibi anlatmalarını sağlama.
c. Yazmaya Hazırlık
Yazmaya
hazırlık olarak aşağıda el hareketleri, boyama, kalem tutma, serbest
çizgi çalışmaları verilmektedir. Öğrencilerin gelişme durumuna göre daha
farklı çalışmalarda yapılabilir.
1. El hareketleri: Yazmaya
başlamadan önce öğrencilerin çeşitli oyunlarla el kol kasları
geliştirilmelidir. Bu çalışmalarla öğrencilerin kas esnekliği
sağlanmalıdır. Bu amaçla aşağıdaki etkinlikler yapılabilir:
· Parmakları kullanarak şarkılar söyleme. Örneğin, “sağ elimde beş parmak, sol elimde beş parmak...” şarkısının söylenmesi.
· Parmak
uçları ile sıra üzerine vurarak yağmur yağma sesinin çıkartılması
(hafif yağmur, şiddetli yağmur, gök gürültüsü taklitleri).
· Direksiyon çevirme hareketiyle sağa ve sola doğru dönüşler yapma.
· Elma, armut toplama veya parmaklarını açıp kapatarak far yakıp söndürme taklidi yapma.
2. Boyama: Çeşitli boya kalemleriyle resim yapma etkinlikleri yapılabilir.
3. Kalem tutma:
Kalem tutmanın ilk okuma-yazma öğretimi açısından ayrı bir önemi
bulunmaktadır. Öğrencilerin bu aşamada edinecekleri alışkanlıklar ömür
boyu sürmektedir. Öğrencinin, kalemi yanlış tutması, ellerinin çabuk
yorulmasına neden olmakta ve güzel yazı yazmasını engellemektedir. Bunu
önlemek için öğretmen, her öğrencilerin kalem tutuşunu gözlemleme kalemi
doğru tutma alışkanlığı kazanmalarını sağlamalıdır.
4. Serbest çizgi çalışmaları:
Serbest çizgi çalışmaları bitişik eğik yazıya hazırlayıcı nitelikte
olmalıdır. Öğrencilere çeşitli resimler yaptırılır. Yapılan bu
çalışmaların çevrede görülen ve bilinen varlık ve nesnelerden
örneklendirilmesi öğrencinin çevresiyle bütünleşmesi ve yaptıklarını
anlamlandırması bakımından önemlidir. Bu aşamada şu çalışmalar
yapılabilir:
· Karalama (kuş yuvası, çember, bulut yapma).
· Sürekli ve eğik çizgiler çizme (dalga, yılan, halat vb.)
5.Düzenli çizgi çalışmaları: Bu aşamada yapılacak çizgi çalışmaları, harfleri yazmaya hazırlık niteliğindedir. Bu amaçla şu çalışmalar yapılabilir:
· İki çizgi tek aralıktan oluşan satır aralığına çizme: İki satır çizgisinin arası 2 cm olmalıdır.
· Dört çizgi üç aralıktan oluşan satır aralığına çizme: Dış iki çizgi arası 2 cm olmalıdır.
İlk Okuma-Yazmaya Başlama ve İlerleme
Bu aşamada sesi
hissetme ve tanıma, sesi okuma ve yazma, sesten anlamlı heceler,
kelimeler ve cümleler oluşturma ile metin oluşturma çalışmaları
yapılmaktadır.
a. Sesi Hissetme ve Tanıma
Sesi hissetme
ve tanıma aşaması tanıtılacak sesin öğrenciler tarafından fark
edilmesini sağlamaya yöneliktir. Bu aşamada aşağıdaki çalışma ve
etkinlikler yapılmalıdır:
1. Kısa öyküler anlatma, drama yapma, tekerleme ya da şarkı söyleme gibi etkinliklerle ses hissettirilir.
2. Sesin
geçtiği kelimeler örnekler buldurulur ve bu kelimeler söylenirken
ilgili ses vurgulanır (Öğrenciler örnekler vermeye özendirilir.).
3. Görsellerden
yararlanılarak sesi ayırt etme çalışmaları yapılır (Sesin bulunduğu ve
bulunmadığı kelimelerin resimleri gösterilerek öğrencilerden bu
kelimelerde ilgili sesin geçip geçmediğini belirlemeleri istenir).
b. Sesi Okuma ve Yazma
Sesin yazıdaki sembolü olan harflerin yazdırılmasında şunlara dikkat edilmelidir:
1. Öğretmen bu harfin nasıl yazıldığını tahtada göstermeli ve harfi öğrencilerle birlikte okumalıdır.
2. Alıştırma
kitabındaki büyükçe çizilmiş harfin üzerinden ok yönünde yazma
çalışması yaptırılarak öğrenciler harfin yazılışına hazırlanmalıdır.
3. Öğrencilerin,
satır aralıklarına (dört çizgi üç aralık) yazılmış harf örneklerinin
üstünden kalemleriyle gitmeleri sağlanmalıdır.
4. Öğrenciler
dört çizgi, üç aralıktan oluşan satır aralarına harfleri yazmalı;
öğrencilerin yazdıklar harflerin doğru yazımı ve seslendirilmesine özen
gösterilmelidir.
5. Yazılması zor olan (a, A, k, y, g, G, f ) harflerden önce, bu harflerin yazımına yönelik hazırlayıcı çizgi çalışmaları yapılmalıdır.
6. Seslerin(harflerin)
öğretiminde alfabedeki sıralama değil; aşağıda verilen sıralama ele
alınmalıdır. Bu sıralamada Türkçenin ses yapısı, harflerin yazım
kolaylığı, anlamlı hece ve kelime üretmedeki işleklik dikkate
alınmıştır. Ayrıca, bu gruplardaki bazı seslerin (harflerin) yerleri
değiştirilerek farklı gruplamalar da yapılabilir. Ancak bu düzenleme
Türkçe Öğretim Programı’nın anlayışına, tematik yaklaşıma ve ses temelli
cümle yöntemine uygun olmalıdır.
Ses ( Harf ) Grupları
Ses (Harf) Grupları
E, L, A, K, İ, N
O, M, U, T, Ü, Y
Ö, R, I, D, S, B
Z, Ç, G, Ş, C, P
H, V, Ğ, F, J
|
1. Grup : e, l, a, k, i, n
2. Grup : o, m, u, t, ü, y
3. Grup : ö, r, ı, d, s, b
4. Grup : z, ç, g, ş, c, p
5. Grup : h, v, ğ, f, j
|
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder